Egzersiz bağışıklık sistemine zarar verebilir mi?

Covid-19 nedeniyle, kitle iletişim araçlarında, bağışıklık sistemi sistemini güçlendirmek için bir çok önerinin yanında egzersiz de önerildi. Ancak özellikle, şiddetli egzersizin, kandaki bağışıklık hücre sayısını azaltabildiği ile ilgili bilimsel makaleler bulunmaktaydı. Neyse ki, bu alandaki en iyi dergilerden Exercise Immunology review’in son sayısında bununla ilgili bir tartışma makalesi yayımlandı ve bu makale egzersiz-bağışıklık sistemi ilişkisi hakkındaki belli noktaları biraz aydınlattı. Üzerinde anlaşılan noktaları not etmek istedim.

  • Düzenli yapılan ortadan şiddetliye egzersiz, bağışıklık sisteminin normal çalışmasını destekliyor, solunum sistemi enfeksiyon/hastalık riskini ve bazı kanserlerin riskini azaltma eğiliminde.
  • Bunu da kandaki bağışıklık sistemi hücrelerini, dokulara yollayarak başarıyor. Böylece dokulardaki kanserler bağışıklık sistemi hücrelerimiz tarafından belirlenebiliyor.
  • Aşırı şiddetli egzersizin, bağışıklık sistemini baskılayabileceği düşünülse de, bunu gösteren kanıt şimdilik yok. Var olan kanıtlar, enfeksiyon riskinin artması için, egzersizin yanında, gerginlik, depresyon, uyku bozuklukları, beslenme bozuklukları, günlük ritmin bozulması gibi etmenlerin de bulunması gerektiğini gösteriyor.

Bütün bu bulguların ve daha önceki bilgilerimin ışığında, fizyoterapist olarak, sağlıklı bir kişi için egzersiz önerilerim ise şunlar:

  • Egzersiz yapmıyorsanız, birden şidedetli egzersizler başlamayın. Vücudunuza alışması için zaman tanıyın. (Ör. Koşacaksanız ilk hafta, yürüme ile başlayın. En basitinden birden koşarsanız, topuk dikeni denilen ayak sorununa yol açabilirsiniz.)
  • Günde 30 dakika orta şiddette aerobik(yürüme, koşma, yüzme, bisiklet gibi) egzersiz, sağlık için en uygun hedef. (En iyi belirleme yolu, nefes nefese kalın, ama tıkanmayın, yanınızdaki ile konuşabilin.)
  • Egzersizi düzenli yapın. Olanaklı ise her gün aynı saatte olsun. Günlük vücut ritmi için en uygunu
  • Yüksek şiddetli egzersiz yapıyorsanız, uykusuz kalmayın. İyi beslendiğinizden emin olun. Susuz kalmayın.
  • Egzersiz gerginlik ve depresyonda oldukça etkilidir. Bunun için bir doz ilaç olarak kullanın.
Kaynak makale: Simpson RJ, Campbell JP, Gleeson M, et al. Can exercise affect immune function to increase susceptibility to infection?. Exerc Immunol Rev. 2020;26:8–22. http://eir-isei.de/2020/eir-2020-008-article.pdf

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s